Goede omgang met kennis, bronnen en factchecking is belangrijker dan ooit, zeker in opvoeding en onderwijs. In de veelheid aan informatie en meningen die leraren en leerlingen, maar ook ouders, wetenschappers, pedagogen, beleidsmedewerkers en politici dagelijks te verwerken krijgen, is het niet altijd duidelijk wat ze werkelijk voor waar mogen aannemen.
In Juffen zijn toffer dan meesters trekken Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner en Casper Hulshof de lijn door van hun bestseller Jongens zijn slimmer dan meisjes . Gesteund door onderzoek bespreken ze een volledig nieuwe reeks onderwijsmythes. In verhitte debatten zoeken ze naar het sterkst gedragen standpunt. Ook als er daardoor hardnekkige fabels moeten sneuvelen. Is aangeboren intelligentie bepalend voor een goede schoolcarrière? En hoe zit het nu met die juffen en meesters? In dit boek staat het weloverwogen antwoord.
Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent en bestrijdt mythes over onderwijs en leren. Hij is coauteur van De jeugd is tegenwoordig, Jongens zijn slimmer dan meisjes en Ik was 10 in 2015. Zijn werk is internationaal bekend en in meerdere talen uitgegeven.
Paul A. Kirschner is universiteitshoogleraar onderwijspsychologie. Hij is expert op het terrein van onderwijsontwerp en leerprocessen, levenslang leren, ontwikkeling van interactie in het onderwijs, computerondersteund
samenwerkend leren en assessment.
Casper Hulshof is psycholoog en is als docent onderwijskunde verbonden aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Hij heeft ervaring met experimenteel onderwijskundig onderzoek, en spreekt graag en veel over de rol van media en internet in het huidige onderwijs.